Feel the Joy of Singing!

ニューヨーク・ヴォーカル・コーチングのジャスティン・ストーニー先生によるYouTube動画を翻訳しています。

Ep. 17「喉頭(のど)の下げ方」【VLTTW翻訳】

今回はジャスティン・ストーニーによる「ヴォイス・レッスンズ・トゥー・ザ・ワールド」の翻訳シリーズ、エピソード17「喉頭(のど)の下げ方」です。どうぞお楽しみください ;)

 
Ep. 17 "Lowering The Larynx" - Voice Lessons To The World
エピソード17「喉頭の下げ方」
 
元の動画はこちら
Hi everybody. My name is Justin Stoney, and I'm the founder of New York Vocal Coaching here in New York City.
 
みなさん、こんにちは!ニューヨーク・ヴォーカル・コーチング(NYVC)創設者のジャスティン・ストーニーです。
 
Welcome to Episode 17 of Voice Lessons to the World. The show we want to help you guys as singers by answering your questions about singing from all over the world.
 
ようこそ、ヴォイス・レッスンズ・トゥー・ザ・ワールドのエピソード17へ!このショーでは世界中のみなさんからの歌に関する質問に答えることで、シンガーのみなさんを応援したいと思います。
 

今週の質問:喉頭の下げ方は?

 
I'll give you a chance to ask questions later, but our question for the week comes from Annie L. in Taiwan.
 
みなさんが質問する機会についてはあとで説明するとして、今週の質問は台湾のアニー・Lさんから来ています。
 
And Annie says, "Dear Justin, I love your videos about the larynx. Can you tell me how I can lower my larynx?"
 
ジャスティンさん、こんにちは。ジャスティンさんの喉頭(のど)についての動画が好きなのですが、喉頭の下げ方について教えてくれませんか?」
 

喉頭を下げること

 
Well that's an awesome question. And thanks for the compliment Annie. Let's talk about that today. Because - we have discussed the larynx a little bit and we do need the ability to lower the larynx. So we're going to talk about how. For those of you that have never experienced a low larynx we'll start with that.
 
とても良い質問ですね、アニーさん。それから、お褒めの言葉もありがとうございます。今回はそれについて話していきましょう。喉頭については以前に少し話しましたが、喉頭を下げる能力は必要なものですからね。そのやり方について話していきます。低い喉頭のポジションを経験したことがない人のために、まずはそこから始めましょう。
 

1. キャラクターの声

 
The best easiest way to first feel low larynx is to experiment with some character sounds.
 
まず最初に低い喉頭のポジションを感じるために一番簡単な方法は、キャラクターの声を試してみることです。
 
So if I'm speaking to you like this - this is speaking with a relaxed neutral larynx.
 
 
But if I start to drop my larynx then it starts to get a little bit dopier or maybe a little bit sort of dumber sounding. And it's kind of a goofy voice, it's kind of a character voice.
 
 

「間抜けな」キャラクター

 
So you know if I said, "Hello my name is Justin," and then I made it a little bit dopey it would be, "Hello my name is Justin," so go ahead and say that first at home, "Hello my name is Annie." Let's try that. And then go ahead and make it a dumb character sound, "Hello my name is Annie." Good.
 
 
So this is the first way that you can start to feel what a low larynx sounds like.
 
これが低い喉頭のポジションがどんな声になるか感じられるようになる、最初の方法です。
 
A couple of characters that might use a low larynx would be like Eeyore from Winnie the Pooh, "Oh no, I'm so depressed." Right? Another might be Barney. If you remember that kid show we have, "I love you, you love me. We're a..." whatever.
 
 
So that's a low larynx character voice. And it just gets you the sense of what that even feels like.
 
以上が低い喉頭のキャラクターの声でした。どんな感じがするのか、感覚が得られたかと思います。
 

完成形ではない

 
But I should mention this. Our final product is not going to be this low larynx sound. We need the ability to know how to lower the larynx. But we're not just going to be jamming it down all the time.
 
でも、このことは言っておかなければなりません。完成形としての声はこの低い喉頭のポジションの声ではありません。喉頭の下げ方については知っている必要がありますが、いつでも喉頭を極端に下げるわけではありません。
 
Even though as I've said classical singers sing with a lower larynx than pop singers, classical singers don't jam their larynx all the way down.
 
以前にも言ったように、クラシックのシンガーはポップシンガーよりも喉頭を下げて歌いますが、クラシックのシンガーも喉頭を極端に下げているわけではありません。
 
It's just a little bit of a deeper coordination laryngeally speaking than in a contemporary sound. So we don't want to be all the way down.
 
喉頭に関して言うと、コンテンポラリー* の声より少し深い使い方をしているだけですから、下げ過ぎたくはないんです。
 
*訳注:コンテンポラリーは「現代の」という意味で、ここではクラシックと対比しているので、ポピュラー音楽のことを指します。
 
This being said, it's not a bad thing to exercise your voice with a little bit of a deeper larynx.
 
それはそうとして、少し深い喉頭のポジションでエクササイズをすることは、悪いことではありませんよ。
 

2. 体のリラクゼーション

 
Now, here's some other things that are important for keeping a low larynx. We need physical relaxation. Physical relaxation of the breath, getting this the breath deep in the body as we've talked about, allowing the air to come down and to expand the abdomen.
 
それでは、低い喉頭のポジションを保つために重要なことをいくつか挙げますね。まずは体をリラックスさせることが必要です。息をするときに体をリラックスさせること、以前話したように息を体の深いところに入れること、息を下の方まで迎い入れ、お腹を広げることです。
 
If you're up here, you're probably going to have a much higher - much harder time relaxing your larynx.
 
息を上の方に持ってきてしまうと、喉頭をリラックスさせるのはずっと難しくなってしまうでしょう。
 

姿勢

 
The other thing is your posture. If there's a lot of tension in the upper body and you're feeling a sense of lift up here just from your posture, that's another thing to drop down.
 
もう一つは姿勢です。上半身がとても緊張していて、自分のとっている姿勢から肩が持ち上がるのを感じているとしたら、それは下げるべきものですね。
 
You also want to feel the feet into the earth, the hips dropping down, shoulders dropping down.
 
足は地面にしっかり着き、お尻は下がり、肩も下がるように感じられるようにしましょう。
 

あごと顔

 
And next you want the jaw to drop down as well. If you have a really tight intense jaw, that's going to make it also hard to find the low larynx. You want to have a feeling of release and looseness in the jaw.
 
次に、あごも下げられるようにしましょう。あごが極度に緊張していると、低い喉頭のポジションを見つけづらくさせてしまいます。あごは解放され、緩んでいるように感じたいですね。
 
And then also the face. Some people really are singing like this and that actually does tend to cause a larynx lift as well.
 
それから顔もです。(眉を持ち上げて)こんな顔で歌う人もいますが、この動作も喉頭を持ち上げてしまう傾向があります。
 
So we want a looseness of face, a looseness of jaw, a looseness and depth of posture and of breath... And those things will contribute to your ability, Annie, to lower your larynx.
 
顔とあごの緩みや、姿勢と息の緩みと深さが必要です。アニーさん、これらのことが喉頭を下げる能力に役立つことでしょう。
 

3. 適切な母音を選ぶこと

 
Now the next thing is what vowel we sing with. If you want to get a lower larynx if you're noticing that you're singing with too high of a larynx all the time and it's getting a little bit tight, certain vowels that you exercise your voice with are going to work better than others.
 
さて次は、どの母音で歌うかです。いつも高過ぎる喉頭のポジションで少し締め付けて歌ってしまうのに気付いるとして、低い喉頭のポジションが欲しい場合は、特定の母音でのエクササイズが他の母音よりも声に効くことでしょう。
 
Some of the best vowels for lowering your larynx are "oh, oo, uh, ah, and uu." So again that's, "oh, oo, uh, ah, and uu."
 
 
So you can kind of see that my lips on most of these vowels move this way. And that's another thing that can help you to lower your larynx if you need, is having lips and cheeks moving in and down.
 
これらの母音のほとんどで唇が(口を丸め、あごを落として)このように動くのがわかるでしょう。必要なときに喉頭を下げるのを促してくれるもう一つの方法は、唇と頬を集めて下げることです。
 

BUB「バッバッバッバッバブ」でエクササイズ

 
Ok. So we're going to do an exercise now that helps you with a low larynx. We're going to do a bub, "bub - bub - bub - bub - bub."
 
それでは、低い喉頭のポジションを促してくれるエクササイズをやっていきましょう。bubで「バッバッバッバッバブ*」をやります。
 
*訳注:便宜上「バッ」と表記していますが、この母音は日本語の「あ」の母音よりも深くて丸い音です。ジャスティンの真似をしてやってみましょう。
 
And now this setup of bub - bub - bub, is a really good exercise for getting the larynx down in case Annie, or anybody else, you haven't really felt this before.
 
アニーさんやみなさんが今までに低い喉頭のポジションを感じたことがないとしても、この「バッバッバブ」のポジションがその感覚を得るのにとてもよいエクササイズとなるでしょう。
 
So now what we want to do - this is, this is the pattern: We'll do, "Bub - bub - bub - bub - bub." And what we want to avoid is, "bub - bub - bub - bub - bub, bub - bub - bub, " where my sound gets kind of nerdy and bratty. We're looking in this exercise purposefully for depth. So we want, "bub - bub - bub - bub -bub, bub - bub - bub - bub - bub." I've got that deep sound, that open larynx. So that's the point.
 
 
Now I'm gonna give you a chance to do it. Guys are gonna be down here, "bub - bub - bub - bub - bub," and ladies up here, "bub - bub - bub - bub - bub."
 
 
And concentrate on all those things: relaxation here, depth, loose jaw, narrowness and make sure you don’t squeeze the larynx, keep a little bit of that character sound in the sound if you have trouble. Here we go. [Exercise]
 
次のことに集中しましょう。顔のリラクゼーション、深い呼吸、あごの緩み、口の狭さ、喉頭を締め付けないようにすること、困ったら少しでいいのでキャラクターの声を保つようにすることです。では行きましょう!【エクササイズ】
 
Great work. So again, it's not our final product to sing with a very deep larynx. But, depending on what style you sing, you might want a lower larynx. And, all singers, even if you're singing a more contemporary sound will need the ability to drop your larynx as a technical skill. So I do encourage you to work on that.
 
よくできました!もう一度言いますが、このようにとても深い喉頭のポジションで歌うことは、完成形ではありません。でも、歌のスタイルによっては、低い喉頭のポジションを使いたいかもしれませんね。喉頭を下げる能力は、コンテンポラリーの声で歌うシンガーを含め、全てのシンガーにとって必要な技術ですから、これに取り組むことをお勧めします。
 
Start off with the character sounds if it's new to you. And then think about some of those physical relaxation elements that I gave you.
 
このポジションで歌うのが初めてのことであれば、キャラクターの声から始めましょう。そのあとで今回話した体をリラックスさせる要素について考えましょう。
 
And then, you don't have to do it on "bub," you can do it on some of those other vowels. But work with some deeper vowels to help find that roundness and that richness in the sound is going to open up a huge realm of possibilities for you no matter what style you sing.
 
「バッブ」で練習する必要はなく、他の母音でも練習できますが、口の丸さと声の深さを見つけるのを促してくれる深い母音に取り組めば、どのスタイルで歌うにしても、それが大きな可能性を開いてくれることでしょう。
 

終わりに

 
So Annie, and everybody, I hope that's been helpful for you guys today as singers. If you have questions you'd like to see us answer on the show you can send an email to: Questions@VoiceLessonsToTheWorld.com.
 
というわけで、アニーさん、みなさん。今回の内容がシンガーのみなさんのお役に立てば幸いです。このショーで答えてほしい質問があれば、 Questions@VoiceLessonsToTheWorld.com にメールしてくださいね。
 
We just encourage you not to lose the joy and the passion. Don't let people tell you can't sing. You know it's not true.
 
歌う喜びや、情熱を失わないようにしましょう。「ヘタクソ!」などとは誰にも言わせないで下さい。それが本当のことでないと、あなたは知っているでしょう。
 
Get with a great voice teacher that you trust in your area. If you guys are in New York City you can check us out at www.NewYorkVocalCoaching.com.
 
あなたの住む地域で信頼できる先生に就きましょう。ニューヨークにいるのなら、私達のウェブサイト www.NewYorkVocalCoaching.com をチェックしてみてください。
 
And if you like these videos you can visit www.VoiceLessonsToTheWorld.com.
 
動画が気に入ってもらえたのなら、 www.VoiceLessonsToTheWorld.com も見てみてくださいね。
 
I'm Justin Stoney. We'll see you next time.
 
ジャスティン・ストーニーでした。また次回お会いしましょう!

 

------------------------------------------------------

 

以上、今回は喉頭の下げ方に関するエピソードでした。いかがでしたか?

ご意見、ご感想はコメント欄にお願いします。次回もお楽しみに!

 

佐藤剛寿

 

※この翻訳は、Justin Stoney氏の許可のもと掲載しています。無断転載はおやめください。